VR otti käyttöön uudet energiapihit veturit

Ensimmäiset kahdeksan uutta Sr3-sähköveturia siirtyivät viime perjantaina virallisesti Siemensiltä VR Groupin omistukseen ja niillä aloitettiin kaupallinen liikenne keskiviikkona. Ensimmäinen tavaraliikenteen juna ajettiin Tampereen ja Vuosaaren sataman välillä. Kaksi muuta veturia saadaan käyttöön kesäkuun aikana. Sr3-veturi soveltuu hyvin sekä nopeaan matkustajaliikenteeseen että raskaaseen tavaraliikenteeseen.

VR:n tiedotteen mukaan vetureilla on takanaan laaja testausohjelma.

- Ensimmäinen veturi saapui Suomeen tammikuussa 2016. Vetureilla on käyttöönottolupa, joka mahdollistaa kaupallisen liikenteen ja niillä tullaan ajamaan seuraava vuosi mahdollisimman monipuolisesti matkustaja- ja tavaraliikenteen junia kokemuksia keräten, jotta mahdollisia teknisiä täydennyksiä ehditään vielä ottaa huomioon ennen kuin sarjavalmistus alkaa kesällä 2018. Koko 80 veturin kalustoerä toimitetaan vuoteen 2026 mennessä.

Uudessa Sr3-veturissa on lisäksi kaksi dieselmoottoria, joiden avulla veturi pystyy vetämään vaunuja lyhyitä matkoja sähköistämättömillä sivuraiteilla ja ratapihoilla. Veturissa on radio-ohjauslaitteisto, joka mahdollistaa veturin liikuttamisen veturin ulkopuolelta.

- Näillä uusilla ominaisuuksilla voidaan erityisesti tavaraliikenteen kuljetuksissa tarjota asiakkaille aivan uudenlaisia ja entistä tehokkaampia ratkaisuja.

Energiatehokkuutta parannetaan 20 prosenttia

VR Groupin tavoitteena on parantaa energiatehokkuutta sekä matkustaja- että tavaraliikenteessä 20 prosenttia vuoteen 2020 mennessä. Uusi sähköveturi mahdollistaa entistä suuremman osan tavaraliikenteen kuljetuksista sähkövedolla dieselvetureiden sijaan.

- On hienoa, että veturit saadaan suunnitellussa aikataulussa kaupalliseen liikenteeseen. Uutta veturia on odotettu kovasti sekä tavara- että matkustajaliikenteen käyttöön. Kiitokset tässä vaiheessa omalle ja Siemensin tiimille sekä lupaviranomaisena toimineelle Liikenteen turvallisuusvirasto Trafille hyvin sujuneesta yhteistyöstä, VR Groupin liikennejohtaja Petri Auno sanoo.

Veturihankinta on osa merkittävää VR Groupin kalustoinvestointien sarjaa. VR Group on hankkinut parin vuosikymmenen aikana uutta kalustoa noin miljardilla eurolla. Vectronin osuus tästä on yli 300 miljoonaa euroa. Kyseessä on yksi viime vuosien suurimmista veturikaupoista Euroopassa.

Sivu päivitetty: 18.12.2017

Raideliikenteen tulevaisuus