Virkamies: Helsinki-Tallinna -tunnelista ovat tosissaan kiinnostuneet melkein kaikki

Uudenmaan liiton aluekehittämisen johtaja Juha Eskelinen pitää yliampuvana Ylen uutista, jonka mukaan Helsinki-Tallinna -tunneli olisi iso ongelma Venäjälle.

- Itämeren geopoliittinen asema on jo nyt muuttunut. Minusta ei voi näin yksipuolisesti sanoa, että tunnelista olisi uhkaa Venäjälle. Pitkässä juoksussa päinvastoin erityisesti Pietarin seudun talous sekä Muurmanskin talous hyötyisivät sekä tunnelista että radasta Jäämerelle.

- Ehkä haastattelu heijastelee enemmän haastateltavan maailmankuvaa. Tietysti optimistinen tulevaisuuskuva vaatii sitä, että Itämeren maiden kesken vallitsee luottamus. Tässä kyllä on parantamisen varaa.

Eskelinen muistuttaa, että Saksa on Venäjälle Euroopan unionin avainvaltio, jonka kanssa sillä on ollut aina läheiset suhteet.

- Miksi ihmeessä se tekisi sen kanssa yhteistyötä kaasuntoimituksissa, mutta pitäisi kielteisenä Saksan liikenneyhteyksien ja ihmisten liikkumista Berliinin ja Suomenlahden pohjukan välillä? Berliinillä, Helsingillä ja Pietarilla on ollut historiallinen yhteys jo pitkään.

Eskelisen mukaan itse tunnelin selvityshanke etenee aikataulussa ja selvityksen tulokset on määrä esitellä ensi helmikuussa, mutta osa tuloksista voi olla selvillä jo aiemmin.

- Selvityshankehan rahoitetaan EU:n Central Baltic Interreg -rahoitusohjelmasta. Selvittelyssä ovat sekä tunnelin rakentamisen tekniset asiat että myös tunnelin rahoitusmahdollisuudet.

Helsinki-Tallinna -tunnelin rinnalla julkisuudessa on ollut Espoosta lähtevä tunneli.

- Vaikka espoolaiset ovat käynnistäneet oman selvittelynsä tunnelista niin varmaa on, ettei kahta tunnelia Suomenlahden poikki jatkossa mene, ei EU:n eikä kiinalaisten rahoilla. Espoon hanke on luonteeltaan aivan erilainen. Hankkeiden välinen näkemysten vaihto on kuitenkin vilkasta. Hienoahan tässä on, että aiemmin kovin utopistisesta asiasta ovat tosissaan kiinnostuneet melkein kaikki.

- Varsinaisen tunnelin rakentamisen aikataulusta ei uskalla sanoa vielä oikein mitään. Tällaiset megahankkeet ovat tupanneet kestää jopa vuosikymmeniä. Tosin nykyään tunneli rakentaminen on vauhdilla kehittynyt ja tuloksia saadaan huomattavasti nopeammin kuin ennen.

(Kuva Sweco)

JULKAISTU 11.10. 2017

Sivu päivitetty: 18.12.2017

Raideliikenteen tulevaisuus