Vihreiden Soininvaara: Olisiko valistunut monopoli mahdollinen rautateillä?

Vihreiden entinen puheenjohtaja ja ministeri Osmo Soininvaara pohtii blogissaan, että rautateiden kilpailu ei ole aivan yksinkertainen juttu.

- Oikea tapa hinnoitella junat on hinnoitella ne täyteen hyvinkin voimakkaasti vaihtelevilla hinnoilla. Näinhän nyt toimii lentoliikenne, minkä seurauksena koneiden käyttöaste on aivan muuta kuin vielä kymmenen vuotta sitten. Näin kannattaa siis tehdä, jos on ensin tsekattu se, onko koko vuoron ajamisessa järkeä.

- Jos tässä hengessä ajattelee rautateiden kilpailutusta, ei voi päätyä kuin siihen, että kilpailun avaaminen on eräänlainen second best ratkaisu. Optimaalisin olisi yhteiskunnan omistama valistuneesti ja kokonaisetua maksimoiva monopoli. Mutta onko valistunut monopoli yhtä mahdollinen asia kuin alkoholiton vodka?

Ristisubventio

Soinivaaran mukaan monopolissa on houkutus ristisubventioon, josta kärsii koko rautatieliikenne.

- Tarkastellaan tätä ristisubvention ongelmaa nyt vähän tarkemmin. Jos yksityiset yritykset pääsevät harjoittamaan kermankuorintaa vilkkaimmilla reiteillä, tämä ei toimivan kilpailun oloissa tarkoita, että ne tahkoaisivat tästä helppoa rahaa. Kilpailu laskisi hintoja – niin kuin se on laskenut Tukholma – Göteborg -välillä ja hintojen laskeminen lisäisi rautatieliikenteen suosiota, niin kuin on lisännyt huomattavasti Tukholman ja Göteborgin välillä. Tällainen hinnoittelu on aivan olennaista, jos halutaan junalla matkustamisen lisääntyvän. Se voi lisääntyä lähinnä siellä, missä on suuria matkustajavirtoja.

- Jos sen vastapainona, että pääsee ajamaan vilkkailla reiteillä, pitää ajaa myös kannattamatonta liikennettä, se on aivan sama asia, kuin jos tätä kytkentää ei tehtäisi, mutta Helsinki – Tampere matkustajille asetettaisiin vaikkapa 15 euron vero, jonka tuotoilla pidetään yllä kannattamatonta liikennettä. Tämä ylimääräinen vero tietysti siirtäisi osan matkustajista busseihin ja henkilöautoihin, koska silloin välttyy tältä ylimääräiseltä maksulta. Miksi junalla matkustajien pitää tukea lieksalaisia, mutta bussilla ja autolla matkustajien ei tarvitse?

Ratakapasiteetti loppu

Soinivaara näkee lisäksi toisen ongelman.

- Ratakapasiteetti Helsingin ja Tampereen välillä on käytetty loppuun. Siksi ideaalisesti toimivaa kilpailua ei voi saada aikaan. Jos joku onnistuu saamaan ajettavakseen klo 16:15 Helsingistä Tampereelle lähtevän vuoron, sen voi tehdä ilman että kilpailijat häiritsevät rahan tahkoamista, koska kilpailijan juna kulkee johonkin muuhun, huonompaan aikaan.

- Siksi minä epäilen kovasti, onko kilpailun avulla mahdollista päästä optimaaliseen tulokseen tai edes lähelle sitä. Nykyistä parempaan voi toki päästä, mutta niin voi päästä myös nykymallia kehittämällä.

Sivu päivitetty: 22.10.2017

Raideliikenteen tulevaisuus