Vihreä bloggaaja: Kermankuorinta kuuluu menestyvään kilpailutukseen

Vihreiden entinen puheenjohtaja ja ministeri Osmo Soininvaara ruotii blogissaan rautatieliikenteen kilpailuttamista.

- Britannia ja Ruotsi ovat edelläkävijöitä junaliikenteen avaamisessa kilpailulle. Erityisesti Britanniassa tätä on arvosteltu suuresti – siellä on tehty virhe ratainfran yksityistämisessä, koska se ei mallina oikein pelitä.

- Kaikesta arvostelusta huolimatta Britannia ja Ruotsi ovat ne ainoat Europan maat, joissa rautatieliikenteen matkustajaosuus on noussut, kun se muualla, meilläkin, on laskenut. Minä väitän, että näiden kahden maan menestys johtuu siitä, että ”kermankuorinta” on sallittu, niin kuin se on nykyisin sallittu myös Suomen bussiliikenteessä.

Soininvaaran mukaan tämän seurauksena hinnat ovat laskeneet siellä, missä junaliikenteen edellytykset ovat parhaat ja matkustajamäärät ovat kasvaneet merkittävästi.

- Nyt hallitus esittää, että meillä kilpailu avataan toisin kuin Ruotsissa ja Britanniassa. Ristisubventio säilytetään paketoimalla vilkaita ja hiljaisia rataosuuksia samaan pakettiin. Jotta pääsee ajamaan Helsinki-Tampere -väliä, on kuljetettava lähes tyhjää junaa jossain muualla. Otetaan käyttöön käytäntö, joka meillä aiemmin oli bussiliikenteessä, josta juuri äskettäin on päästy eroon tavalla, joka on lisännyt matkustajamääriä merkittävästi.

- Jos näin tehdään, junaliikenne ei hyödy kilpailusta niin paljon kuin se muuten hyötyisi. Luulen, että jokainen ekonomisti pitää ristisubventiota hölmönä ratkaisuna – poliittisesti helppo, mutta taloudellisesti tehoton ja haaskaava. Miksi vain Helsinki-Tampere junamatkustajien tarvitsee maksaa Nurmes – Lieksa radan liikennöinnistä, miksi ei kaikkien suomalaisten?

(Kuva: Teemu Rajala)

Sivu päivitetty: 18.12.2017

Raideliikenteen tulevaisuus