Vielä ehtii: Kuljettajien lipunmyynti loppuu raitiovaunuissa

Kuljettajien lipunmyynti raitiovaunuissa päättyy tammikuun viimeisenä päivänä, joten kertalippu on 1.2. alkaen hankittava ennen raitiovaunumatkan alkamista. HSL muistuttaa, että ratikan lukijalaitteelta voi ostaa matkakortilla lippuja entiseen tapaan

Raitiovaununkuljettajat myyvät vielä toistaiseksi kertalippuja, mutta torstaista 1.2. aamuliikenteen alusta lähtien kuljettajilta ei niitä enää saa. Kertalipulla matkustavan on ostettava lippu ennen kyytiin nousemista.

Kertalippuja saa matkapuhelimella, HSL:n lippuautomaatista ja HSL:n palvelupisteistä ja matkakortilla. Kaikki R-kioskit, City Marketit, useat K-Marketit, Prismat, Alepat ja Stockmann sekä useat S-marketit myyvät kerta- ja vuorokausilippuja. Monet hotellit, kuten Hilton- ja Scandic-ketjut, Kalastajatorppa, Scandic Park ja Helka myyvät kerta- ja vuorokausilippuja.

Matkailijoille lippuja on myynnissä Eckerö Linen, Tallink Siljan ja Viking XPRS:n infopisteissä. Ympäri Helsinkiä on lähes 400 Helsingin kaupungin pysäköintiautomaattia, joista saa HSL:n kertalippuja maksukortilla.

- Kertalippujen myynti painottuu jo nyt vahvasti puhelimella ja matkakortilla ostettaviin lippuihin, HSL:n asiakkuus- ja myyntijohtaja Mari Flink kertoo.

- Mobiililippujen myynti on ollut 300 prosentin kasvussa ja älypuhelimella saa jatkossa entistä useampia lipputyyppejä.

Lippuja voi ostaa jatkossa ratikan lukijalaitteelta matkakortilla entiseen tapaan. Vaikka kuljettajat lopettavat lipunmyynnin, heiltä saa edelleen neuvoja matkustamiseen liittyen, sillä opastus on jatkossa osa kuljettajien työtä.

Lyhentää raitiovaunujen aikaa pysäkeillä

Kuljettajamyynnin lopettaminen on osa raitioliikenteen kehittämisohjelmaa, joka tähtää siihen, että liikenteestä tulee entistä nopeampaa, sujuvampaa ja täsmällisempää. Myynnin lopettaminen on välttämätön ensiaskel, ennen kuin HSL voi toteuttaa muita raitioliikenteen luotettavuutta parantavia toimia, esimerkiksi parantaa liikennevaloetuuksia.

Kuljettajarahastuksen päättyminen tekee matkustamisesta entistä miellyttävämpää, kun lippuja ostavat asiakkaat eivät enää aiheuta jonoa kuljettajan aition luokse.

- Erityisesti matkustajasatamissa laivojen saapuessa kuljettajan luokse on muodostunut pitkä lipunmyyntijono, mikä on hidastanut vaunun liikkeellelähtöä ja näin pidentänyt lippunsa etukäteen ostaneiden matkaa. Kun kaikki ostavat jatkossa lippunsa etukäteen, pystymme tarjoamaan luotettavampaa palvelua kaikille asiakkaille, HKL-Liikennöintiyksikön johtaja Arttu Kuukankorpi sanoo.

Viiveiden vähentäminen säästää joukkoliikenteen kustannuksia, sillä kun liikenne on ripeää, raitiotieverkkoa voidaan laajentaa pienemmällä vaunumäärällä. HSL:n arvion mukaan raitioliikenteen nopeuttaminen säästää 4-5 miljoonaa euroa vuosittain ja vähentää vaunujen tarvetta 8-10 vaunulla.

Raitiovaunujen kuljettajalipunmyynnistä on luovuttu jo useimmissa maailman raitiovaunukaupungeissa.

Lipunmyynti Helsingin raitiovaunuissa oli rahastajien työtä kesäkuuhun 1978 asti, jolloin kuljettajat alkoivat myydä lippuja, aluksi kokeiluluontoisesti linjalla 10. Viimeiset rahastajat lopettivat työnsä vuoden 1987 keväällä.

JULKAISTU 29.1. 2018

Sivu päivitetty: 23.2.2018

Raideliikenteen tulevaisuus