Suomalainen selvitys: Hyperloop on teknisesti mahdollinen

Suunnittelu- ja konsulttiyhtiö Ramboll on laatinut Salon kaupungille teknisen selvityksen hyperloop-radasta, jossa ihmisiä tai tavaroita kuljetettaisiin alipaineistetussa tunnelissa. Ylen uutisoiman selvityksen mukaan putkessa liikkuvat kapselit voisivat saavuttaa jopa yli 1 000 kilometrin tuntinopeuden.

Salon kaupunginarkkitehti Jarmo Heimo toteaa Ylen haastattelussa, että näillä näkymin ei olisi mitään teknisesti katsoen ylitsepääsemätöntä estettä radan rakentamiselle Saloon. Hänen mukaansa hanke on mahdollista toteuttaa. Tämä koskee sekä testirataa että varsinaista päärataa.

Turun ja Helsingin välille suunnitellun pääradan kustannusarvio on noin kuusi miljardia euroa. Samaan arvioon päädyttiiin viime vuoden kesällä valmistuneessa esiselvityksesssä. Noin 15 kilometrin testirata kulkisi Salosta Turun suuntaan.

Yle kertoo, että hankkeen loppuraportti esitellään Salon kaupunginhallitukselle 8. toukokuuta. Salossa on määrä järjestää aiheesta yleisötilaisuus. 200 000 euroa maksaneen selvityksen ovat rahoittaneet Tekes ja Salon kaupunki puoliksi.

Koko Ylen uutisen voi lukea täällä: http://yle.fi/uutiset/3-9578341

(Kuva: Hyperloop One)

Sivu päivitetty: 22.10.2017

Raideliikenteen tulevaisuus