"Säästö ja kilpailuhyöty haetaan henkilökunnan selkänahasta"

Europarlamentaarikko, entinen liikenneministeri Merja Kyllönen (vas.) muistuttaa Kansan Uutisissa, että jos Bernerin esityksellä haetaan vain mallia, jossa VR:n kalustolla kilpaillaan pelkästä operoinnista, niin ainoa muuttuva palikka on henkilökulut.

- Tällöin säästö ja kilpailuhyöty haetaan henkilökunnan selkänahasta.

 Kyllösen mukaan Suomen yksiraiteisella ja paikoin erittäin huonokuntoisella verkostolla aidon kilpailun rakentaminen on erittäin haastavaa.

- Jos valtion monopolista siirrytään johonkin toiseen monopoliin, veronmaksajalle ei jää muuta kuin maksumiehen rooli ja hyöty valuu muualle. Ja tällöin kilpaillaan lähinnä siitä, kuka edullisimmin operoi henkilöstöllään.

- Mutta ehkä ministeri Bernerillä ja hallituksellamme ei ole käynyt mielessä, että kyllä Deutsche Bahn AG tulee mielellään ajamaan meidän ajoja ja nappaa veroeurot Saksaan tai muualle.

Sivu päivitetty: 21.10.2017

Raideliikenteen tulevaisuus