"Rautatieyhtiöt tekevät helppoa rahaa yhteiskunnan kustannuksella"

Kansan Uutiset kertoi taannoisessa artikkelissaan, että rautateiden yksityistäminen on tutkimuksen mukaan luonut Britanniaan rahastusautomaatin, joka elää valtion tukiaisilla. Keskusammattiliitto TUC:n tilaamassa tutkimuksessa todetaan, että maan rautateiden yksityistäminen on ollut kallis virhe.

- Seurauksena ovat olleet Euroopan kalleimmat junalippujen hinnat ja kaluston vanheneminen, koska yksityiset yhtiöt eivät investoi siihen.

Tutkimuksen teki Manchesterin yliopistoon kuuluva sosiokulttuurisen muutoksen tutkimuskeskus.

Lehti kertoo, että viisi suurinta yksityistä junayhtiötä sai vuosina 2007–2011 veronmaksajilta tukirahaa yhteensä lähes 3 miljardia puntaa (lähes 3,5 miljardia euroa).

- Ne tuottivat voittoa 504 miljoonaa puntaa. Tästä rahasta yli 90 prosenttia jaettiin osinkoina yhtiöiden omistajille.

Tutkijoiden mukaan Britannian valtiovarainministeriö piilottaa monimutkaisiin laskelmiin yksityisistä rautateistä valtiolle aiheutuvat todelliset kustannukset. Tällä tavalla yksityistämisestä luodaan ”kannattavuuden illuusio”.

- Yhtiöille maksetaan enemmän tukiaisina kuin mitä niiltä saadaan maksuina ja verotuloina.

Yksi tutkimuksen tekijöistä, professori Karel Williams sanoo, että tutkimus osoittaa yhtiöiden tekevän helppoa rahaa yhteiskunnan kustannuksella.

Sivu päivitetty: 21.10.2017

Raideliikenteen tulevaisuus