Raideammattilaisten Mauriala: VR:n toiminta on kokonaisuus

Raideammattilaisten puheenjohtaja Vesa Mauriala toteaa alkavaa työmarkkinasyksyä arvioidessaan, että tällä hetkellä taloustilanne on kääntynyt varovaiseen kasvuun ja monilla aloilla on aiempaa vilkkaampaa.

- Erityisesti olen pannut merkille, että johtajien palkankorotuksiin on näyttänyt riittävän rahaa, mikä kertoo jotain tämän ajan hengestä. Tulevaan liittokierrokseen kuuluu, että haemme riittävät palkankorotukset ja toisin kuin keskitetyissä, nyt pystytään ratkomaan paremmin tekstikysymyksiä. Kuljetusalan näkökulmasta ratkaiseva tulee olemaan teollisuuden palkankorotustaso, joka antaa käytännössä ison raamin kuljetusalojen neuvotteluille.

VR liipasimella?

Maurialan mukaan näyttää siltä, että budjettiriihen yhteydessä maan hallitus tulee viimein tekemään joko kilpailun avautumiseen tai VR:n rakenteeseen liittyviä ratkaisuita.

- Lähitulevaisuus näyttää, kuinka pitkälle maan hallitus etenee asiassa. Olemme työväenpuolueiden - SDP:n ja vasemmistoliiton - oppositiotaipaleen vuoksi tehneet kriittisimmissä asioissa yhteistyötä Perussuomalaisten kanssa. Nyt nähdään, millaista politiikkaa tämä ns. sininen tulevaisuus maan hallituksessa oikeasti tekee. Vääntöä ei mahda kovin paljoa olla.

VR on jatkuvasti myrskyn silmässä, HSL on kompuroinut lipunmyyntiuudistuksena kanssa ja Länsimetro on oma lukunsa. Maurialalla on selkeä näkemys, miten tällaisilta koko raideliikenteen uskottavuutta nakertavilta kohuilta voitaisiin välttyä.

- Riittävä henkilökunta junissa ja asemilla tarvitaan, jotta kansalaisille voidaan tarjota se palvelu, joka on rautateiden perustehtävä: kuljettaa ihmisiä ja tavaroita täsmällisesti ja turvallisesti paikasta toiseen. Koko tilanne on syntynyt kustannussäästöistä: HSL edellytti VR:ltä ostetun palvelun hinnan pudottamista merkittävästi. Siksi konduktöörejä ei nyt ole joka junassa. Samoin HSL ilmoitti, ettei se enää käytä VR:n lipunmyyntikanavia HSL:n lippujen myyntiin. VR tekee tässä tapauksessa niin kuin liikenteen tilaaja haluaa ja mistä se on valmis maksamaan.

VR:n tilanne on haastattelun hetkellä Maurialan mukaan vakaa.

- Yhtiö kehittyy hyvään suuntaan, liikenne toimii ja se tekee omistajalleen tulosta. Lähitulevaisuudessa nähdään, onko maan vatulointihallituksen politiikka tässä asiassa sellaista, että joudun pian pyörtämään puheeni. On pidettävä mielessä, että VR tekee julkisen palvelun tehtävää ja sen toiminnasta syntyy kokonaisuus, jossa junia pystytään ajamaan koko Suomessa.

- Mikäli kannattavan liikenteen, valtion ostoliikenteen tai velvoiteliikenteen kokonaisuutta oleellisesti muutetaan, vaarantuu koko maan palvelutehtävä. Kilpailua on raiteilla ja mielestäni sitä voi kirittäjäksi tulla lisää. Se, mitä vastustan jyrkästi, on valtion eli viime kädessä veronmaksajien hallussa olevan kaluston sosialisointi yksityisten käyttöön.

Sivu päivitetty: 16.12.2017

Raideliikenteen tulevaisuus