Raide-Jokerin testit jatkuvat öisin Helsingissä

Raide-Jokeri-linjalle tulevan ratikan mittojen mukaan tehtyä teräskehikkoa testataan Helsingin raitiolinjoilla tällä viikolla. HKL:n mukaan estaukset ovat jatkoa viime keväänä tehdyille testiajoille. Uuden mittausajon tarkoituksena on testata koriohjausmekanismin muutosten vaikutuksia. Mittavaunua vedetään Helsingin raitioteillä öiseen aikaan.

Mittauksilla testataan nykyisiä raitiovaunuja suuremman Raide-Jokerin pikaraitiovaunun ja Helsingin raitiotieradan yhteensopivuutta. Testi tarvitaan, jotta Raide-Jokerin prototyyppivaunulla voidaan liikennöidä keskustan rataverkossa ennen Raide-Jokerin liikenteen aloittamista.

HKL on tilannut suomalaiselta kiskokalustovalmistajalta Transtech Oy:ltä, joka on osa tsekkiläistä Škoda Transportation Groupia, Raide-Jokerin tarpeisiin 29 uutta raitiovaunua. Raide-Jokeri-vaunun prototyyppi on tulossa HKL:n käyttöön keväällä 2020. Sillä liikennöidään Helsingin kantakaupungin rataverkolla ja kerätään käyttökokemuksia, joita hyödynnetään sarjatuotantovaunun viimeistelyssä.

Raide-Jokerin vaunut suunnitellaan liikennöinnin ja kunnossapidon näkökulmasta mahdollisimman hyvin yhteensopiviksi Helsingin kantakaupungin liikenteestä tuttujen Artic-vaunujen sekä nykyisen raitiotieverkon kanssa. Itäkeskuksesta Keilaniemeen ulottuvan Raide-Jokeri-linjan lisäksi uuden tyyppisellä kalustolla voidaan liikennöidä Helsingin kantakaupungin raitiotieverkolla sekä suunnitteilla olevilla uusilla pikaraitioteillä.

Mittakehikon ulottumat ovat samat kuin tulevan Raide-Jokeri-vaunun. Pituutta kehikolla on 34,5 metriä.

Uusi pikaraitiovaunu on pidempi kuin nykyinen Artic-vaunu, joka on 27,6 metriä pitkä. Lisäksi vaunu eroaa nykyisistä ratikoista mm. siten, että se on kahteen suuntaan ajettava.

JULKAISTU 6.2. 2018

Sivu päivitetty: 21.2.2018

Raideliikenteen tulevaisuus