Pääradan huono kunto ja ratatyöt hidastavat kaukojunia

Uudella aikataulukaudella 25.3 alkaen kaukoliikenteessä kulkee 62 uutta junavuoroa. Samalla pääradalla kulkevien kauko- ja lähijunien aikatauluihin tulee muutoksia. Radan huonon kunnon ja ratatöiden vuoksi kaukojunia hidastetaan keskimäärin 9 minuuttia Helsinki–Tampere-välillä. Vaikutukset heijastuvat VR lähiliikenteen R-, D- ja G-juniin.

VR:n mukaan yleisin junaliikenteen myöhästymissyy on rataverkon heikko kunto sekä erilaiset turvalaite- ja vaihdeviat. Rataverkon välityskykyä ja kuntoa Helsinki–Tampere-välillä parannetaan tänä vuonna Liikenneviraston toimesta lukuisilla ratatöillä, mikä hidastaa liikennettä.

- Pääradan Tampere–Helsinki-väli on Suomen vilkkaimmin liikennöity rataosuus, jolla kulkee kaukojunien lisäksi VR lähiliikenteen junia sekä tavaraliikennettä. Rataosuudelle on sen heikon kunnon ja parannustöiden vuoksi asetettu useita nopeusrajoituksia. Hidastamalla aikatauluja väliaikaisesti noin 9 minuuttia mahdollistamme täsmällisemmän ja ennakoitavamman liikennöinnin, suunnittelujohtaja Juho Hannukainen sanoo.

Jotta vaihtoyhteydet muuhun liikenteeseen säilyvät sujuvina, hidastukset vaikuttavat Tampere–Helsinki-välin kaukojunien lähtö- ja saapumisaikoihin.

Muutokset tulevat voimaan uusien aikataulujen myötä 25.3. ja samalla kaukoliikenteeseen lisätään 62 uutta viikottaista junavuoroa ympäri Suomen. Lisävuoroja tulee esimerkiksi Kotka–Kouvola- ja Vilppula–Seinäjoki-väleille.  Lisätietoa uusista vuoroista TÄÄLLÄ.

Lähiliikenteeseen uudet lähtöminuutit

Kaukojunien hidastumiset vaikuttavat VR lähijunien aikatauluihin. Helsingin ja Tampereen välillä kulkevien R-junien lähdöt aikaistuvat noin 15 minuuttia, pois lukien myöhäisilta. Helsingin ja Riihimäen välillä kulkevien D-junien lähdöt taas aikaistuvat suurimmaksi osaksi 10–25 minuuttia.

Jotta työmatka- ja vaihtoyhteydet säilyvät sujuvina, Riihimäen ja Lahden välillä liikennöivän G-junan lähtöajat aikaistuvat. Tarkemmat aikataulutiedot VR lähiliikenteen junista löydät matkahausta osoitteesta vr.fi

Ratatöitä läpi vuoden

Helsinki-Tampere–rataosuuden lisäksi Liikennevirasto tekee paljon muita rataverkon korjaustöitä. Esimerkiksi Helsingin ratapihan vaihdeyhteyksiä parannetaan, mikä helpottaa erityisesti poikkeustilanteiden liikennettä. Kerava–Jokela välille rakennetaan lisäraidetta, joka tuo joustoa ruuhka-aikoihin ja mahdollistaa myöhemmin lisäliikenteen Helsingin ja Riihimäen välille.

Riihimäen asemalla tehdään perusparannustöitä ja esimerkiksi laiturialueiden korottaminen parantaa aseman esteettömyyttä, kun vammaismatkustajien kyytiin nouseminen helpottuu. Pasilassa uuden aseman ja Triplan rakennustöiden vaikutukset jatkuvat aina vuoteen 2019 asti.

Liikenneviraston teettämien ratatöiden vaikutukset liikenteelle jatkuvat pitkälle kesään. Lisäksi Riihimäki–Tampere-välille asennettava uusi turvalaite vaikuttaa pääradan liikenteeseen erityisesti syksyllä.

JULKAISTU 8.2. 2018

Sivu päivitetty: 23.2.2018

Raideliikenteen tulevaisuus