Näin Britanniassa: Yhtiö ei ajattanut junia ajallaan ja riittävällä kalustolla, vaan maksoi mieluummin sopimussakkoja

Tekniikan Maailma ihmettelee laajassa artikkelissaan, miten raiteet riittävät, jos junamatkustus avataan liikenteelle.

- LVM:n valitsema malli muistuttaa Britannian käytäntöä. Suomi jaetaan viiteen liikennealueeseen. Kunkin liikennöinti myönnetään tarjouskilpailun voittavalle operaattorille pitkäaikaisella käyttöoikeussopimuksella.

Lehden mukaan mahdollisten uusien junayhtiöiden liikkumavara hintakilpailussa on niukka.

- Ne joutuvat siirtämään kalustovuokrat joko hintoihin ta vähentämään ne katteestaan. Palkka- ja muut henkilöstökulut ovat oikeastaan ainoa, josta on mahdollisuus leikata.

Lehti arvioi, että tietyn reitin voittanut yhtiön ei ainakaan hemmottele asiakkaitaan.

- Se toimii toki sopimuksensa puitteissa, mutta puristaa siitä kaiken hyödyn.

- Aina ei sekään riitä, kuten surullisenkuuluisa Connexin tapaus Britanniassa muistuttaa. Maan kaakkoisalueen liikennesopimuksen saanut yhtiö laski, että sille tuli halvemmaksi maksaa sopimussakkoja liian harvasta vuorovälistä kuin ajattaa junia ajallaan ja riittävällä vaunukalustolla.

JULKAISTU 22.9. 2017

Sivu päivitetty: 18.12.2017

Raideliikenteen tulevaisuus