Lissabonin raitiovaunut: Raideliikenne voi olla mahtava matkailuvaltti

Maailman metropoleissa pääsee usein kätevimmin paikasta toiseen joko metrolla, raitiovaunulla tai junalla. Joskus raideliikenne voi olla itsessään näkemisen ja kokemisen arvoinen matkailukohde, kuten Portugalin pääkaupungin Lissabonin historialliset raitiovaunut, jotka kuljettavat niin paikallisia kuin matkailijoita ympäri kukkuloille rakennettua kaupunkia.

Matkailijoiden suosituin reitti on numero 28, jolla liikennöivät vain perinteiset Remodelado-raitiovaunut. Ne on otettu alun perin käyttöön jo 1930-luvulla ja ne olisivat muualla todennäköisesti jo museossa. Reitti 28 on paikoin hyvin jyrkkä ja mutkainen, joten nykyaikaiset raitiovaunut eivät voi liikennöidä sillä. Se kulkee läpi monen upean kaupunginosan, kuten  Baixan, Graçan, Alfaman ja Estrelan.

Lissabonin raitiovaunut aloittivat liikennöinnin 1873, aluksi hevosvetoisina. Silloisen verkon sähköistäminen aloitettiin 1901 ja hevoset jatkoivat vielä seuraavaan vuoteen. Verkkoa laajennettiin vuoteen 1959, jolloin sillä oli 27 eri reittiä. Nyt reittejä on enää kuusi, koska Lissabonin metron rakentaminen ja bussireittien lisääntyminen ovat vähentäneet sen tarvetta.

Lissabonin raitiovaunuverkkoa laajennetaan 2017, kun reitti 24 otetaan jälleen käyttöön. Lissabonin pormestari Fernando Medina ilmoitti asiasta joulukuussa 2016. Hän myönsi samalla, että raitiovaunuverkon alasajo oli virhe ja että verkkoa laajennetaan vielä lisää jatkossa.

Sivu päivitetty: 16.12.2017

Raideliikenteen tulevaisuus