Liittojohtajat: Näivetetäänkö Suomen rautatieliikenne?

Veturimiesten liiton puheenjohtaja Tero Palomäki muistuttaa, että viime viikolla kun VR julkisti osavuosikatsauksen, jossa niin liikevaihto kuin liikevoitto olivat merkittävästi parantuneet moni VR:n työntekijä varmasti ajatteli, että olisiko ikuisuuksia kestänyt yt-neuvottelukierre - joissa yhtiön kannattavuutta on parannettu ja parannettu - vihdoin viimein ohi.

- Tänään saatiin siihen vastaus että se ei todellakaan ole ohi. Nyt se taitaa vasta alkaa. Suomen hallitus on luomassa kilpailun nimissä markkinaa, jossa häviävät suomalainen veronmaksaja, elinkeinoelämä, joukkoliikenteen matkustaja ja rautateiden työntekijät.

- Hallituksen tulisi varmistaa kansallisomaisuutemme tehokas käyttäminen ihmisten ja yritysten tarpeisiin sen sijaan, että alkaa kantamaan vettä kaivoon. Nyt tehty päätös yhtä järjetön kuin, että Finnairin pitäisi antaa kalustoaan ulkomaalaisen lentoyhtiön käyttöön ja kilpailla sitten sitä vastaan. Kilpailutekijäksi jäävät henkilöstökulut ja verosuunnittelu.

Raideammattilaisten puheenjohtaja Vesa Mauriala toteaa, että harva hallitus on harjoittanut näin huonoa valtionyhtiöpolitiikkaa.

- VR:n tapauksessa kyseessä on sammon ryöstö. Käytännössä siis vuosikymmenten aikana kerätty yhtiön tase sosialisoidaan yksityisten yritysten käyttöön. Näin niiden ei tarvitse ottaa normaalia markkinatalouteen kuuluvaa kalustoriskiä. Olen todella hämmästytnyt maan hallituksen linjasta: kuka yksityinen toimija tekisi ensin kalustoon mittavat investoinnit ja sen jälkeen antaisi kaluston kilpailijoiden käyttöön. Lisäksi kun kaikkien kiilpailijoiden käyttämä kalusto on peräisin samasta kalustoyhtiöistä, eivät yritykset voi kilpailla keskenään kaluston laadulla.

- Voi siis sanoa, että vähintään 70 % kuluista on kiinni, ja kalusto on tiedossa. Mielestäni tämä ei ole normaalia markkinakilpailua, vaan valtion hallussa olevan kaluston antamista muille toimijoille ilman sijoittajariskiä. Käytännössä useimmat kansainväliset toimijat ovat lisäksi muiden maiden valtionyhtiöitä, jotka pääsisivät markkinoille korjaamaan voitot. Aivan hölmöläisen hommaa.

Kenen juna jätetään ajamatta?

Palomäen mukaan tämä päätös tulee näivettämään suomalaista rautatieliikennettä.

- Tullaan tilanteeseen jossa mietitään kenen juna jätetään ajamatta, kun vetureita ei riitä kaikkiin juniin. Onko se tavarajuna vai matkustajuna? Rautateiden työpaikat tulevat vähenemään ja keskittymään harvempiin kaupunkeihin ja rautatieliikenne niille väleille joissa se on taloudellisesti tuottoisinta.

- Sipilän hallituksen tavoitteena ei ole terveiden rautatiemarkkinoiden luominen vaan useiden tuhansien työntekijöiden työantajan VR yhtymän tuhoaminen ja tilan raivaaminen suurille ulkomaalaisille veroparatiisiyhtiöille.

Mauriala muistuttaa, että Suomen rautatieliikenteen markkinaosuuden kasvun esteet matkustajaliikenteessä ovat kiinni kahdesta asiasta: ratojemme ja ratapihojemme kunnosta sekä ratojemme yksiraiteisuudesta.

- Liikenne- ja viestintäministeriö bluffaa tässä selvästi: muutosta yritetään myydä argumenteilla, jotka eivät asiaa ratkaise. Rautateiden käytön kasvu henkilöliikenteessä edellyttäisi ratainfran merkittävää kehittämistä. Tilanteeseen ei kilpailun lisääminen yksin auta.

Allianssi turvaamaan työntekijöiden asemaa

Muuttuvaan tilanteeseen vastaamiseksi SAK:laiset rautatiealan ammattiliitot Raideammattilaiset JHL ry, Veturimiesten liitto ja Rautatievirkamiesliitto perustavat yhteistyöelimen, Raidealan allianssin. Sen tehtävä on varmistaa, että nyt rautateitä koskevassa muutoksessa noudatetaan alan yleissitovia työehtosopimuksia. Se suunnittelee tarvittaessa yhteistä järjestöllistä toimintaa. Rautateillä työntekijöiden järjestäytymisaste poikkeuksellisen korkea. Se on toimialasta riippuen 90-100 %.

- On tärkeää, että raidealalla työntekijöiden asema on jatkossa turvattu. Alalla on kattavat yleissitovat työehtosopimukset, joita kaikkien - myös uusien - alalle tulevien toimijoiden on noudatettava. SAK:laisten rautatiealan liittojen yhteistyön tiivistämisen tavoitteena on varmistaa, työtä tehdään jatkossa raiteilla siten, kun on yhdessä sovittu, Mauriala toteaa.

Aiemmin tänä vuonna julkaistussa selvityksessä todettiin, että VR on yksi Euroopan tehokkaimmista rautatieyrityksistä.

Sivu päivitetty: 21.10.2017

Raideliikenteen tulevaisuus