Liittojohtaja rautateiden kilpailutuksesta: Nyt olisi syytä viheltää peli poikki!

Veturimiesten liiton puheenjohtaja Tero Palomäki kommentoi tiukasti Ylen julkistamaa rautateiden henkilöliikenteen kilpailutusselvitystä.

- Nyt olisi syytä viheltää peli poikki ja aloittaa mietintä puhtaalta pöydältä

- Luin tänään Bostonin tekemän kilpailutusselvityksen. Osasin odottaa jotain tällaista. Silti olen jonkin verran järkyttynyt, että Suomen hallitus näillä käytössä olevilla tiedoilla päätynyt julkistamaansa rautateiden kilpailuttamismalliin. 

Ei Suomen eikä suomalaisten etu

Palomäen mukaan tämä hallituksen malli ei ole missään tapauksessa Suomen eikä suomalaisten etu.

- Se on turha sanoa, että tämä on vaan yksi selvitys muiden joukossa. Tämä yritys tuntee toimialan maailmanlaajuisesti ja sen osaamista on vaikea kenenkään kiistää.

- Toivottavasti eduskunta vaatii hallitukselta tästä asiasta täyttä selvitystä mahdollisimman pikaisesti.

Ylen mukaan matkustajaliikenteen kilpailuttamismalli saa kylmän vastaanoton arvostetun kansainvälisen Boston Consulting -yhtiön raportissa. Liikenneministeriö on esittänyt, että matkustajaliikenne avataan kilpailulle vaiheittain ja VR pilkotaan useiksi yhtiöksi. Hallitus on hyväksynyt suunnitelman.

- Bostonin selvityksessä on laskettu, että kilpailun avaaminen ministeriön esittämin keinoin toisi kymmenien miljoonien lisäkustannukset. Se tarkoittaisi tuleville radoilla operoiville yhtiöille 10 prosentin lisäkustannuksia. Tämä olisi vaarassa siirtyä lippujen hintoihin.

Uusi hallintarekisteri?

Berner on perustellut kilpailutusta EU:lla. Tämän ovat europarlamentaarikot Merja Kyllönen (vas.) ja Sirpa Pietikäinen (kok.) ampuneet alas.

- Raideliikenteen kilpailuttamisesta tulossa uusi hallintarekisteri, Pietikäinen arvioi.

- Lypsävän lehmän voi ampua vain kerran lihoiksi, Kyllönen toteaa.

Koko kilpailuselvitys löytyy TÄÄLTÄ.

(Kuvassa Tero Palomäki ja Anne Berner. Kuva: Pekko Oksanen)

JULKAISTU 1.9. 2017

Sivu päivitetty: 16.12.2017

Raideliikenteen tulevaisuus