Liittojohtaja kysyy: Onko hallituksen tavoite nostaa rautateiden markkinaosuutta vai saada VR pois markkinoilta?

Veturimiesten liiton puheenjohtajan Tero Palomäen mukaan hallituksen päätös pilkkoa VR ja avata henkilöliikenne kilpailulle on puhtaasti poliittinen.

- Yle ja Hesari ovat saaneet yhden pääministeri Juha Sipilän (kesk.) omistajaohjausministeriaikana tilatun rautatiekilpailutuksen konsulttiselvityksen. Sen mukaan rautatiemaailma ei muutukaan kilpailuttamalla maanpäälliseksi taivaaksi. Rautatiejärjestelmästä tulee kalliimpi, valtion ei tarvitse enää odottaa osinkoja ja tarvitaan miljardiluokan investointeja, että kilpailutuksen hyödyt ovat suuremmat kuin haitat.

Palomäki muistuttaa Sipilän sanoneen Iltalehden haastattelussa 11.8. 2017 seuraavaa:

- Kun kaikki tätä vähän aikaa makustelevat, on hyvä asia, että saadaan raideliikenteeseen useampia toimijoita, jolloin tulee useampia työnantajia ja työmarkkina monipuolistuu. Kilpailun avaaminen auttaa myös junamatkustajia. Asteittain lisätyn kilpailun kautta hinnat putoavat.

Palomäen mukaan väkisin tulee mieleen kysymys mihin tämä pääministerin näkemys ja hallituksen päätös perustuvat.

- Ei ainakaan julkisuudessa olleisiin selvityksiin ja kaupungilla huhutaan, että merkittävin selvitys on vielä julkaisematta ja se on hyvin kriittinen tälle mallille.

- Hallituksen kertoma tavoite nostaa rautateiden markkinaosuutta ja laskea lippujen hintoja kuulostaa tietenkin hienolta. Se voidaan tehdä poliittisella päätöksellä, vaikka huomenna: luovutaan VR:n 100 miljoonan euron osinkovaatimuksesta ja huomioidaan se lippujen hinnoissa tai liikenteen määrässä.

Palomäki huomauttaa, että lisäksi LVM voisi ostaa sillä 40 miljoonalla eurolla junaliikennettä, mikä sen kilpailuttamismallissa hukkuisi byrokratiaan.

- Sillä saataisiin se junaliikenne takaisin minkä ministeri Berner kaksi vuotta sitten karsi ja paljon päälle.

- Tämä olisi konkreettinen alku junaliikenteen markkinaosuuden ja palvelutason nostamiseksi. Tämä päälle vielä investointiohjelma, jolla saadaan raiteille lisää kapasiteettia, jotta kilpailusta voidaan saada niitä mainostettuja hyötyjä.

Spring Advisor -konsulttiyhtiön selvitys löytyy TÄÄLTÄ

Sivu päivitetty: 21.10.2017

Raideliikenteen tulevaisuus