Liittojohtaja: Kilpailun avaaminen tilaustyö - ulkomaiset firmat saavat käyttöönsä kaluston ilman sijoittajariskiä

Raideammattilaisten puheenjohtaja Vesa Mauriala ihmettelee, miksi Keskustan eduskuntaryhmän puheenvuorossa piti useaan kertaan todeta, kuinka ryhmä oli ”täysin yksimielisesti” Bernerin (kesk.) takana.

- Tämä yksimielisyyden hokeminen ja itsesuggestio kertoo vain siitä, että asia ei ihan noin taida olla, hän kirjoittaa Facebookissa.

Maurialan mukaan tilanne muistuttaa aiempaa keskustelua postilaista.

- Muistatteko, millä argumenteilla LVM ja porvaripuolueiden poliitikot perustelivat postilain säätämistä ja kilpailun avaamista postitoiminnassa: asiakkaiden saama palvelu paranee ja hinnat laskevat, kun toiminta on tehokkaampaa. Tuli sellainen deja vu.

- Muuten - kun LVM ja HSL järjestävät lähiaikoina infon kilpailun avaamisesta, ovat osallistujat käytännössä ulkomaisia yrityksiä. Kilpailun avaaminen rautateillä muistuttaa tilaustyötä: selvittely alkoi sen kyselyllä, millä ehdoilla ulkomaiset firmat haluaisivat tulla Suomen markkinoille. Vastaus oli selkeä: kun annatte käyttöömme kaluston eikä meidän tarvitse ottaa sijoittajariskiä.

Sivu päivitetty: 18.12.2017

Raideliikenteen tulevaisuus