Liittojohtaja: Hallituksen kilpailutusmalli tuo alueelliset monopolit rautateille

Veturimiesten liiton puheenjohtaja Tero Palomäki kiittelee eduskunnan välikysymyskeskustelua.

- Eduskunnassa käytiin mielenkiintoinen välikysymyskeskustelu raideliikenteen nykytilasta ja tulevaisuudesta. Jos se pitäisi jotenkin tiivistää niin eduskunnassa tuntuu olevan suuri yhteisymmärrys siitä, että rautateiden markkinaosuutta pitää nostaa, mutta ratojen nykyinen kunto ja kapasiteetti aiheuttavat siihen suuret haasteet.

- Rahaa tarvitaan merkittävästi investointeihin. Rahaa rataan ei keskustelussa luvattu. Hallitus lähtee siitä, että kun markkinat ja kalusto jaetaan ja kilpailutetaan, niin kehitystä tapahtuu.

Palomäen mukaan hallituksen puheet olivat taas kovin juhlavat. 

- Se nyrkkisääntö pätee hyvin, että mitä kauniimmat puheet, sitä typerämpi hanke. Jotenkin tuli elävästi mieleen postilain muutos, jonka piti parantaa palveluja ja laskea hintoja mutta kuinka kävikään? Tässä rautatiekeskustelussa luvattiin vielä lisää työpaikkoja, joten niistä menetetyistä rautatietyöpaikoista pitää olla nyt erityisen huolissaan. 

Miten estetään monopolien syntyminen?

Palomäki toteaa, että hallitus korostaa kovasti sitä, että ei ole luomassa monopoleja, vaan purkamassa niitä kilpailuttamalla.

- Se jäi epäselväksi, miten hallitus aikoo estää niiden syntymisen. Paljon viitattiin pääkaupunkiseudun HSL-liikenteen kilpailuttamiseen.

- HSL kilpailuttaa ensimmäisenä lähiliikenteen, mutta ei siinä liikenteen järjestäjän monopolia pureta.  Se joka voittaa alueen liikenteen liikennöi siinä yksinoikeudella. Jos esimerkiksi VR häviää HSL-kilpailutuksen, niin se ei pääse omalla kalustollaan kaupunkiradalle kilpailemaan HSL:n valitsemaa yritystä vastaan. Jos se ei ole monopoli niin mikä on? Tätä samaa HSL-mallia hallitus kertoo monistavansa koko Suomeen.

Palomäen mukaan toinen kysymys on se, miten valtio aikoo kilpailuttaa liikenteensä niin että varmistaa että joka paikassa on useampi vaihtoehto, kuten välikysymysvastauksessa annettiin ymmärtää.

- Se tarkoittaa sitä, että joko käyttöoikeushuutokaupassa jätetään kalustoa vapaaseen reserviin, jolla voidaan tulla niille kilpailutetuille alueille lisäksi tai sitten alueet pitää jakaa kahtia ja laittaa ehdoksi, että molempia ei voi voittaa.

- Tämän hetken tiedon mukaan on mahdollista, että kaiken kilpailuttamisen jälkeen on vain yksi operaattori, jos tulee joku joka voittaa kaikki kilpailutukset.

Paljon kysymyksiä ja vähän vastauksia

Paljon on kysymyksiä vielä välikysymyksen jälkeenkin ja vähän vastauksia.

- Vaikka hallitus tässä asiassa eduskunnan luottamuksen sai, niin toivottavasti kukaan ei tuudittaudu siihen itsepetokseen, että tällä parannettaisiin kansalaisten palveluja. Muuten tästä käydään vielä kovia aluepoliittisia keskusteluja, minne se kalusto jaetaan, koska sitä ei enää riitä joka paikkaan.

- Kiitos koko oppositiolle, että nostivat tämän eduskunnan keskusteluun. Se osoittaa tämän hankkeen typeryyden, että välikysymyksen allekirjoitti koko oppositio vasemmasta oikeaan laitaan. Työ jatkuu ja toivottavasti järjen valo syttyy vielä tämän hankkeen sisällä. Ulkopuolella se tuntuu paistavan varsin kirkkaana jo. Ilmeisesti tämä hallitus ei ehdi korjaamatonta vahinkoa saada aikaan ja seuraava voi korjata edeltäjän virheet. Se on meidän junamatkustajien onni.

JULKAISTU 5.10. 2017

Sivu päivitetty: 21.10.2017

Raideliikenteen tulevaisuus