Liittojohtaja: Aito kilpailu vaatii lisää raiteita ja kalustoa

Veturimiesten liiton puheenjohtaja Tero Palomäki muistuttaa, että liitolla ei ole mitään rautatiekilpailua vastaan sinänsä. Hän puhui Helsingin ja Uudenmaan demarien DeJuna-tapahtumassa.

- Mutta epäreilua kilpailutusta vastaan on meillä paljonkin. Tämä Bernerin malli on erityisen epäreilu VR yhtymälle ja sen henkilöstölle. Ollaan säästetty ja säästetty ja valmistauduttu kilpailuun ja taas säästetty, että pärjätään kilpailussa.

- Nyt hallitus on vetämässä maton jalkojen alta ja viemässä mahdollisuuden pärjätä kilpailussa normaalein liiketaloudellisin säännöin.

Palomäen mukaan on täysin käsittämätöntä, että yhtä monopolia lähdetään purkamaan luomalla uusia monopoleja, pilkkomalla VR-yhtiö sekä sosialisoimalla VR yhtiön kalusto, kunnossapito ja kiinteistöt niin että kilpailutekijäksi on jäämässä pelkät henkilöstökustannukset.

- Veturimiehet ovat huolissaan rautateiden turvallisuudesta. Ihmisistä, tavaroista ja ympäristöstä.

- Liikennekaaren 2 vaihe eli liikennepalvelulaki oli kesän aikana lausuntokierroksella ja siinä pudotetaan merkittävästi rautateiden turvallisuusvaatimuksia.

Turvallisuus nyt huipputasoa

Suomen rautatiet on tasoristeys onnettomuuksia lukuun ottamatta maailman huipputasoa.

- Turvallisuutta on kehitetty pitkään ja hartaasti. Valitettavan paljon onnettomuuksista oppimalla.

- Nyt tämä ollaan heittämässä roskakoriin ja aloittamassa tyhjältä pöydältä ilman suuria viranomaisrasitteita. Rautateillä turvallisuus maksaa ja nyt annetaan mahdollisuus siinä säästää.

Palomäen mukaan tällaisessa muutostilanteessa pitäisi nimenomaan sääntelyä ja sen valvontaa tiukentaa, ettei pääse alilyöntejä tapahtumaan, mutta markkinatalouden nimissä tehdään täysin päinvastoin.

- Olisi kiva nähdä minkälaisia turvallisuuden merkittävyyden arvioita ja riskiarvioita ministeriöiden kassakaapeista löytyy. Mikään asiallisesti tehty selvitys ei voi tätä muutosta tukea.

Osingot loppuvat ja byrokratia lisääntyy

Palomäki ihmettelee, että hallitus haluaa raideliikenteen ja junamatkustuksen lisääntyvän, mutta etenee asiassa nurinkurisesti.

- Julkisuuteen on tullut paljon ministeriöiden taustaselvityksiä, jotka eivät näe kilpailutuksessa muuta kuin haittaa kansantaloudelle: VR:n valtiolle tulouttamat osinkotulot menetetään ja byrokratia lisääntyy.

- Junaliikenteen kasvattamiseksi tarvitaan selvityksienkin perusteella miljardi-investointeja rataverkkoon. Missään ei ole mainittu, että valtio olisi investoimassa kalustoon tai rataan. Mikään ei viittaa, että edes sellaisia ajatuksia olisi.

Lisää raiteita ja kalustoa

Palomäki muistuttaa, että olemassa olevan kaluston uudelleen jakaminen ei tuota lisää palveluita eikä raiteille mahdu enempää junia, oli liikenteen harjoittaja sitten VR tai joku muu.

- Aito kilpailu vaatii lisää raiteita ja lisää kalustoa.

- Tämä Bernerin malli tulee pienentämään junaliikenteen markkinaosuutta ja nostamaan junalippujen hintoja, ellei valtio osta tai subventoi merkittävästi nykyistä enemmän liikennettä.

Palomäen mukaan kilpailuttamiseen on monta tapaa, mutta nyt päätetty on niistä varmasti yksi huonoimmista.

- Käytännössä tässä ollaan antamassa yhteiskunnalle kriittinen toimiala ulkomaisten yritysten haltuun pilkkahinnalla.

- Mikäli Suomessa ei ole todellista kilpailijaa kuten VR, tulevat nämä yritykset tekemään helppoa rahaa suomalaisten kustannuksella. Mikäli kaiken tämän kilpailutuksen jälkeen Suomen rautateillä henkilöliikenteessä on edelleenkin ainoastaan yksi operaattori, niin se ei ole valtio-omisteinen VR. Se näyttää olevan hallituksen vahva tahtotila. Sitäkö suomalaiset todella haluavat? Eikö me olla kaiken maailman carunoista opittu yhtään mitään?

Sivu päivitetty: 18.12.2017

Raideliikenteen tulevaisuus