Lehti: Vielä 1990-luvulla pillin soittaminen oli pakollista aina tasoristeykseen tultaessa

Vartioimattomissa tasoristeyksissä on onnettomuuksia ja vaaratilanteita suhteellisen usein. Aamulehti kertoo, että Liikenneviraston tilastojen mukaan keskimäärin 30 vuodessa.

Veturimiesten liiton pääluottamusmies Markku Lehtisen sanoo olevan onnesta kiinni, ehtiikö auto pois alta, kun juna on varoittanut tulostaan vartioimattomassa tasoristeyksessä. Hänen mukaansa on sääntö, että kuljettaja soittaa pilliin, kun näkee auton.

- Ajamme aina pitkät valot päällä. Tästä huolimatta autoilija ei aina näe tai kuule lähestyvää junaa.

Lehti kertoo, että nykyään junan pilliin ei tarvitse soittaa kuin niissä tilanteissa, joissa veturinkuljettaja näkee autoilijan. Vielä 1990-luvulla pillin soittaminen oli pakollista aina tasoristeykseen tultaessa, mutta lukuisten tasoristeysten lähiseutujen asukkaiden valitusten vuoksi siitä luovuttiin.

Sivu päivitetty: 23.2.2018

Raideliikenteen tulevaisuus