Lehti: Raideliikennevälikysymys on tiivistelmä ihmisten epäilyistä ja huolista

Sanomalehti Ilkka toteaa pääkirjoituksessaan, että opposition yhteinen välikysymys on 12 kysymyksen paketti on tiivistelmä epäilyistä ja huolista, joita heräsi elokuussa, kun ministeri Anne Berner (kesk.) julkisti matkustajaliikenteen kilpailutuksen etenemissuunnitelmat.

- Kilpailutus olisi vuosituhannen mullistus VR:lle, jonka vuonna 1862 alkanutta monopolia ei ole todellisuudessa koskaan kyseenalaistettu. VR on saanut moitteita ja kehuja, mutta kuulunut kiinteästi koko olemassaolonsa ajan suomalaiseen yhteiskuntaan ja sen vaiheisiin.

Lehden mukaan kaikki matkustajaliikenne kilpailutettaisiin alueittain määräajaksi.

- Yhtenä perusteluna kilpailutukselle on EU:n 4. rautatiepaketin kilpailutusvaatimus ((TOIM. HUOM. europarlamentaarikkojen Merja Kyllösen (vas.) ja Sirpa Pietikäisen (kok.) mukaan EU ei edellytä kilpailuttamista)).

- Välikysymyksen tavoite on hallituksen kaataminen. Enemmistöhallitusten aikana välikysymyksestä on tullut keino grillata vastuuministereitä. Tällä kertaa syytettyjen penkillä on kaksi keskustaministeriä, mikä sopii oppositiolle paremmin kuin hyvin.

Lehti toteaa, että raideliikenteen kilpailutussuunnitelmien läpikäynti vielä kertaalleen eduskunnassa voi olla palvelus kaikille suomalaisille.

- On hyvä, että välikysymyksessä on yksilöityjä ja tarkkoja kysymyksiä. Ne pakottavat Bernerin ja Lintilän selittämään juurta jaksain, mitä uudistuksella tavoitellaan ja kuinka realistisia valitut toimenpiteet ovat.

- Junalla matkustavat haluavat tietää, miten he hyötyvät kilpailusta. On kiinnostavaa kuulla, miten hallitus aikoo kilpailutuksella varmistaa nykyistä paremman ja alueellisesti kattavan junaliikenteen harvaan asutussa maassa.

Lehti muistuttaa tärkeän kysymyksen olevan, takaako kilpailutus lippujen hintojen kohtuullisuuden.

- Moni matkustaja on valmis vaihtamaan jo nyt VR:n junan sellaiseen, jossa saisi ostaa konduktööriltä lipun junassa. Lippupalvelujen digitalisointi ei ole kaikkien mieleen.

(Kuvassa Anne Berner)

JULKAISTU 1.10. 2017

Sivu päivitetty: 22.10.2017

Raideliikenteen tulevaisuus