Lehti: Kilpailutuksessa vaarana sopimusten alihinnoittelu

Iltalehti toteaa pääkirjoituksessaan, että hallituksen suunnitelma päästää kaupalliset toimijat VR:n matkustajaliikennereviirille on avannut poliittisen Pandoran lippaan.

- VR:n kaluston antaminen kilpailijoiden käyttöön on Veturimiesten liitolle Sammon ryöstöön vertautuva kansallisomaisuuden luovutus. Liikenne- ja viestintäministeri Anne Berner (kesk.) taas katsoo, että VR:n pilkkominen raideliikenneyhtiöitä palveleviksi kalusto-, kunnossapito- ja kiinteistöyhtiöiksi luo pelikentän aidolle kilpailulle, joka näkyy hinnoissa ja palvelun tasossa. VR:n hallintoneuvoston puheenjohtajan Ville Tavion (ps.) kritiikkiä kermankuorinnasta Berner ei osta, sillä kilpailutuspaketteihin kuuluu hiljaisia rataosuuksia.

Lehden mukaan hallituksen ideaa tarjota VR:n kalusto käyttöön on perusteltu poikkeuksellisella venäläisellä raideleveydellä.

- Käyttöoikeussopimuksiin leivottavan vuokratason määrittely vaatii puolestaan poikkeuksellista osaamista. Bernerin esikuvaksi nostamassa Ruotsissa - missä kalusto jäi valtionyhtiölle - tuhansien sopimusten viidakko on työllistänyt byrokraatteja.

Iltalehti muistuttaa, että juna on ilmastotavoitteiden kannalta hyvä matkustusmuoto.

-Halpenevien lippujen odotetaan matkustajamäärien kasvun ohella parantavan työvoiman liikkuvuutta. Tästä ei silti ole johdettavissa, että kaluston vuokraaminen raideliikenneyhtiöille toisi kuin automaatista yhä edullisempia junalippuja. Sopimuksia alihinnoittelemalla tämä toki onnistuu.

Suomessa on Boston Consultingin mukaan Euroopan kolmanneksi parasta raideliikennettä.

- Ykkönen on Sveitsi, joka ei ole avannut valtion kiskoja kilpailulle.

(Kuva: VR Group)

Sivu päivitetty: 21.10.2017

Raideliikenteen tulevaisuus