Länsimetron liikennöinti käynnistyy 18. marraskuuta

Pääkaupunkiseudun metroliikenne laajenee lauantaina 18.11., kun metron uusi Ruoholahden ja Matinkylän välinen osuus eli Länsimetro avataan matkustajille.

- Olemme saaneet metroliikennettä operoivalta HKL:ltä tiedon, että metroliikenne Matinkylään voidaan käynnistää. On hienoa, että voimme viimein tarjota raideliikennettä Etelä-Espoossa ja Lauttasaaressa, HSL:n toimitusjohtaja Suvi Rihtniemi kertoo.

- HKL:n asettamat edellytykset matkustajaliikenteen käynnistämiseksi täyttyivät, kun jo aiemmin toteutuneiden kriteereiden eli onnistuneiden koeajojen ja järjestelmien koekäytön lisäksi puutteet on nyt joko korjattu tai joidenkin osalta toteutusajankohdasta sovittu lähipäiville. Muun muassa eilen ja tänään on Matinkylässä tehty virtamuuntajien asennuksia, HKL:n toimitusjohtaja Ville Lehmuskoski toteaa.

HKL jatkaa tulevan viikon aikana metron käyttöönoton valmistelevia töitä. Asemilla tehdään esimerkiksi koneistojen, laitteiden ja järjestelmien tarkastuksia, huoltoja ja koekäyttöjä. Samoin koeajot koko metrolinjalla jatkuvat varsinaisen matkustajaliikenteen alkuun saakka. Tavoitteena on hyödyntää viimeiset päivät mahdollisimman täysimääräisesti metroliikenteen luotettavuuden varmistamiseksi.

- Tärkein asia on, että saamme metron palvelemaan asukkaita ja asiakkaita sekä koko seudun kestävää kasvua. Helsinki ja Espoo ovat Suomen talouden vetureita. Taloudellisessa mielessä on tärkeää, että länsimetron kasvu- ja kehityskäytävään syntyy entistä kilpailukykyisempi ympäristö yrityksille ja työpaikoille, Espoon kaupunginjohtaja Jukka Mäkelä sanoo.

- Käyttöön saadaan yksi maailman turvallisimmista metroista, jossa jokainen asema ilmeellään vahvistaa alueensa identiteettiä. Rakennushankkeena länsimetro on yksi vaativimmista Suomen historiassa. Metron laajentuminen on piristysruiske koko pääkaupunkiseudun kehitykselle. Espoo elää nyt ennennäkemätöntä kehitysvaihetta. Radan varrella on syntynyt tuhansia uusia asuntoja ja työpaikkoja sekä uusia palvelumuotoja, joista esimerkkinä Koulu palveluna -kokeilu. Rakentaminen jatkuu Matinkylä–Kivenlahti-osuudella, jossa louhinnoista on tehty lähes 94 prosenttia, Länsimetro Oy:n hallituksen puheenjohtaja Olli Isotalo kertoo.

Kaksi metrolinjaa

Matkustajaliikenne alkaa lauantaina 18.11. heti aamuliikenteen alusta. Ensimmäinen juna metron uudella osuudella lähtee matkaan Matinkylästä kohti Vuosaarta aamulla kello 5.09.

Metroa ajetaan kahdella linjalla, jossa toinen linjoista kulkee reitillä Matinkylä–Vuosaari ja toinen reitillä Tapiola–Mellunmäki. Idässä joka toinen juna ajaa Mellunmäkeen ja joka toinen Vuosaareen aivan kuten nykyään. Lännessä joka toinen juna kääntyy ympäri Tapiolassa ja joka toinen jatkaa Matinkylään.

Linjojen yhteisellä osuudella Tapiolan ja Itäkeskuksen välillä ruuhka-ajan vuoroväli on 2,5 minuuttia. Arjen päiväliikenteessä ja alkuillasta sekä lauantaina päiväaikaan junat kulkevat vajaan neljän minuutin välein. Sunnuntaisin ja muina aikoina metron vuoroväli linjojen yhteisellä osuudella on viisi minuuttia.

Etelä-Espoon ja Lauttasaaren bussilinjat uudistuvat tammikuussa

Kun metroliikenne Matinkylään alkaa ensi viikon lauantaina, HSL:n joukkoliikenteessä ei tapahdu muita muutoksia. Bussilinjat Lauttasaaressa ja Espoossa jatkavat kulkuaan nykyiseen malliin 2.1. asti. Sen jälkeen bussit siirtyvät ajamaan metron liityntäliikennettä.

3.1. alkaen Länsiväylää pitkin Kamppiin kulkevat seutulinjat korvautuvat liityntäbusseilla metroasemille ja Etelä-Espoon linjasto uudistuu kokonaisuudessaan. Lauttasaaressa kaikki linjat joko päättyvät Lauttasaaren metroasemalle tai kulkevat sen kautta. Muutoksia tulee Lehtisaaren, Kuusisaaren ja Kauniaisten bussiliikenteeseen. Kirkkonummelta kulkevat seutulinjat taas päättyvät 3.1. alkaen Matinkylän bussiterminaaliin.

- Metro kulkee Matinkylään asti noin puolentoista kuukauden ajan samanaikaisesti nykyisten bussilinjojen kanssa. Näin matkustajat saavat aikaa totutella uuteen yhteyteen. Toisaalta me voimme varmistua sen toimivuudesta ennen kuin bussien reitit uudistuvat, HSL:n toimitusjohtaja Suvi Rihtniemi kertoo.

JULKAISTU 10.11. 2017

Sivu päivitetty: 23.2.2018

Raideliikenteen tulevaisuus