"Kilpailun avaaminen rautateillä lisää kustannuksia"

SAK:n elinkeinopoliittinen asiantuntija Sauli Hievanen ennakoi rautateiden kilpailun avaamisen lisäävän kustannuksia, vaikka samalla sen hyödyistä ei ole varmuutta.

– Suomen rautatiejärjestelmän tehokkuus piilee kaluston korkeassa käyttöasteessa. Pitkien etäisyyksien ja ohuiden liikennevirtojen maassa on samoilla vetureilla ja henkilöstöllä ajettu vuosikymmeniä sekä henkilö- että tavaraliikennettä.

– Lisääntyvät kustannukset valuvat lippujen hintoihin ja teollisuuden logistiikkakustannuksiin. Vielä ei ole varmaa, saadaanko kilpailuttamisesta edes vastaavia säästöjä, saati merkittävää lisähyötyä.

Kilpailulle avaamisen jälkeen tavara- ja henkilöliikenteelle tarvittaisiin SAK:n elinkeinopoliittisen asiantuntijan mukaan oma kalustonsa ja henkilöstönsä – samalla varakaluston ja henkilöstön määrää on kasvatettava. 

VR:n pilkkominen neljään eri yhtiöön lisää hallintoon liittyviä kustannuksia.

– Uusista ratainvestoinneista ei ole puhuttu mitään, vaikka ne ovat ehdoton edellytys, jotta voisimme saavuttaa kilpailuttamisen hyötyjä lisäliikenteestä tai paremmasta täsmällisyydestä.

– Valtaosa Suomen junista lähtee ja saapuu Helsingin ratapihalle, joka on rataverkon todellinen pullonkaula.

SAK:n elinkeinopoliittinen asiantuntija Sauli Hievanen on kutsuttu liikenneministeri Anne Bernerin (kesk.) epäviralliseen taustaryhmään, joka valmistelee kilpailun avaamista. Eri alojen asiantuntijoista koostuvalla ryhmällä ei ole varsinaista päätösvaltaa, mutta Berner kertoo haluavansa hyödyntää asiantuntijoiden osaamista valmistelun aikana.

Mukana ryhmässä on henkilöstön edustajana SAK:laisen Veturimiesten liiton puheenjohtaja Tero Palomäki.

JULKAISTU 11.9. 2017

Sivu päivitetty: 16.12.2017

Raideliikenteen tulevaisuus