Keskusta: Kilpailun avaamiseen voidaan käyttää suomalaisten yhdessä omistamia raiteita, junakalustoa, asemia, varikkoja ja seisakkeita

Kansanedustaja Mirja Vehkaperä (kesk.) muistuttaa välikysymyskeskustelun ryhmäpuheessaan, että jokainen kansanedustaja on saanut palautetta junaliikenteestä kiukkuisiltä ihmisiltä.

- Junat myöhästelevät, lippujen ostaminen on tehty vaikeaksi, juna-asemia on suljettu ja VR:n asiakaspalveluun soittaminen on vain maksullista jonotusmusiikin kuuntelua.  

- VR:n työntekijät tekevät varmasti parhaansa, mutta tähän tarvitaan muutos. Me Keskustassa haluamme palvella ihmisiä. Haluamme, että tulevaisuudessa nykyistä useampi ihminen voi matkustaa junalla. 

Vehkaperän mukaan ilmaston suojeleminen vaatii uudistamaan joukkoliikennettä houkuttelevammaksi.

- Liikenteen päästöjä on vähennettävä. Tässä hallitus on käärinyt hihat ja hyvä niin. Vaikka junaliikenteen matkustajamäärät ovat viime aikoina nousseet, ne olivat vuonna 2016 yhä kaksi miljoonaa matkustajaa vähemmän kuin vuonna 2008. Junaliikenteen osuus kaikesta liikenteestä on jämähtänyt vain viiteen prosenttiin.

Keskustan eduskuntaryhmä antaa täyden tukensa henkilöjunaliikenteen kilpailun avaamiselle.

- Kilpailun avaamiselle on luotu selkeät askelmerkit: perustetaan valtion kokonaan omistamat kalusto-, kunnossapito- ja kiinteistöyhtiöt.

- Kilpailun avaamiseen liittyviä yksityiskohtia valmistellaan työryhmissä, jonne on kutsuttu VR:n henkilöstön edustajia. Uudistus toteutetaan hallitusti ja vaiheittain kolmen seuraavan vaalikauden aikana, Etelä-Suomen junaliikenteestä aloittaen.

Vehkaperä korostaa, että Suomen raiteet, veturit, vaunut, juna-asemat ja varikot ovat ja pysyvät suomalaisten omistuksessa.

- Tämä hallitus ei ainakaan yksityistä niitä. Hallitus ei ole luomassa niin sanotuille kermankuorijoille kissanpäiviä eikä lakkauttamassa junaliikennettä mistään päin Suomea.

- Kilpailun avaamiseen voidaan käyttää suomalaisten yhdessä omistamia raiteita, junakalustoa, asemia, varikkoja ja seisakkeita.

Sivu päivitetty: 16.12.2017

Raideliikenteen tulevaisuus