Kanta-Hämeen kansanedustajat: Pääradalle tarvitaan lisäraide

Kanta-Hämeen kansanedustajat ovat tehneet yhteisen talousarvioaloitteen kolmannen raiteen rakentamisesta Riihimäen ja Hämeenlinnan välille. Hämeen liiton hallituksen puheenjohtaja, kansanedustaja Tarja Filatov (sd.) sanoo, että koska päärata on maan ylivoimaisesti vilkkaimmin liikennöity raideosuus henkilöliikenteessä, niin sen välityskykyä on parannettava. 

- Lisäksi tarvitaan lisäraide, jotta henkilöliikenne ja tavaraliikenne, molemmat, mahtuvat raiteille ja jotta junat voivat kulkea sujuvasti.

- Ihmiset pendelöivät töihin ja opintoihin. Riihimäki ja Hämeenlinna ympäristökuntineen purkavat pääkaupunkiseudun kasvupainetta. Kaikki ihmiset eivät voi pakkautua työn perässä Helsinkiin, eivät edes Vantaalle ja Espooseen. Asuntojen hinnat ovat sietämättömiä eikä palvelupuoli pysy tarpeiden perässä.

Filatovin mukaan kaikki eivät edes halua asua suuressa kaupungissa, vaan arvostavat maaseudun rauhaa tai tai pikkukaupungin näppäryyttä ja arjen sujuvuutta ilman ruuhkia.

- Tämän osuuden välityskyvyn parantaminen on kustannustehokasta sekä mahdollistaa maapolitiikan ja asuntotuotannon tehostamisen radan vaikutuspiirissä. Tähän Kanta-Hämeen maakunta ja kunnat ovat osaltaan valmiita.

- Raideliikenne osa osa kasvu- ja työllisyyspolitiikkaa. Siksi sitä ei voi tarkastella yksittäisenä palveluna. Työmatkaliikenteeseen sopivien junien on pysähdyttävä tunnin välein myös Hämeenlinnassa ja Riihimäellä.

(Kuva: VR Track)

JULKAISTU 2.10. 2017

Sivu päivitetty: 21.10.2017

Raideliikenteen tulevaisuus