Kansanedustaja: Pääradalle on rakennettava kolmas raidepari

Pirkanmaan maakunta-valtuuston puheenjohtaja,  kansanedustaja Sofia Vikman (kok.) muistuttaa kolumnissaan, että päärata on Suomen liikennöidyin junarata. Kaukoliikenteessä Tampereen ja Helsingin välillä liikkuu jopa 6 miljoonaa matkustajaa vuodessa.

- Pääradalle on rakennettava kolmas raidepari, joka mahdollistaisi tunnin junayhteyden Tampereelta Helsinkiin. Uusi raide parantaisi rataverkon toimivuutta, vähentäisi erilaisten liikennehäiriöiden vaikutuksia koko maassa sekä auttaisi junia pysymään aikataulussa.

-Uusi raidepari nopeuttaisi matkaa Tampereelta pääkaupunkiin puolella tunnilla, kun raiteilla olisi tilaa ajaa korkeilla nopeuksilla koko matka. Tunnin juna toisi mukanaan monia hyötyjä, jotka jakaantuisivat laajalle Suomeen.

Vikmanin mukaan raidekapasiteetin kasvattaminen mahdollistaisi paikallisliikenteen lisäämisen koko Helsinki-Hämeenlinna-Tampere -kasvukäytävällä.

- Nopea junayhteys ei kuitenkaan ole vain HHT-kasvukäytävän etu, vaan se on puolen Suomen hanke. Vaikutusalueella asuu puolet suomalaisista, joten hyöty jakaantuu laajalle. Matka Helsingistä lyhenisi puolella tunnilla esimerkiksi Ouluun, Seinäjoelle, Vaasaan, Jyväskylään ja Poriin.

- Tunnin juna Tampereelta Helsinkiin on nostettava joukkoliikenteen ykköshankkeeksi Suomessa.

JULKAISTU 9.12. 2017

Sivu päivitetty: 23.2.2018

Raideliikenteen tulevaisuus