"Junaliikenteenohjaus on kehittymässä pitkälle automatisoiduksi"

Liikennevirasto modernisoi Kaakkois-Suomen junaliikenteen kauko-ohjausjärjestelmän. Hankintapäätös tehtiin alkuvuodesta 2018. Järjestelmän toteuttaa Siemens Osakeyhtiö ja sopimuksen arvo on noin 4,5 miljoonaa euroa. Järjestelmän ylläpidosta tehdään erillinen sopimus.

- Liikennevirasto vie liikenteenhallintaa keskitetympään, digitaaliseen ympäristöön, projektipäällikkö Jouni Vauhkonen sanoo.

- Junaliikenteenohjaus on kehittymässä pitkälle automatisoituun toimintaan, jossa liikenteenohjaaja pääasiassa valvoo järjestelmän toimintoja, hyväksyy päätöksiä ja käsittelee poikkeustilanteita.

Liikennevirastolla on useita eri junaliikenteen hallintajärjestelmiä, jotka ovat oleellinen osa liikenteenohjausta. Uusi kauko-ohjausjärjestelmä yhdistetään asetinlaite- ja tietojärjestelmiin. Siihen tulee rajapinnat Liikenneviraston junaliikenteen hallintajärjestelmiin.

- Tietojen vaihto eri junaliikenteen IT-järjestelmien kanssa on suurta. Projektin myötä rataverkon liikenteenohjaus ja -hallinta tehostuvat. Sitä kautta junaliikenteen täsmällisyyteen ja matkustajainformaatioon saadaan parannuksia, Siemens Osakeyhtiön tekninen johtaja Jari Jussila kertoo.

Toimintavarmalla järjestelmällä tavoitellaan täsmällisempää ja turvallisempaa liikennettä. Liikenteenohjauksen manuaaliset työvaiheet vähenevät ja ohjaus yhtenäistyy. Kaakkois-Suomen junaliikennettä ohjaa n. 60 henkilöä.

Uudistettava järjestelmä korvaa erilliset liikenteenohjausjärjestelmät, joilla on ohjattu Kaakkois-Suomen lisäksi Savonlinna-Parikkala, Parikkala-Joensuu, Joensuu-Ilomantsi, Säkäniemi-Niirala, Kouvola-Pieksämäki, Kouvola-Lahti, Kouvola, Kuusankoski, Kouvola-Luumäki, Lahti-Riihimäki, Heinola-Lahti-Loviisa, Hakosilta-Kytömaa, Kouvola-Juurikorpi-Hamina, Juurikorpi-Kotka, Luumäki-Vainikkala, Vainikkala ja Lappeenranta-Parikkala rataosia.

Uuden järjestelmän piiriin otetaan alue kerrallaan ja liikenteelliset haitat pyritään minimoimaan. Projekti on valmis vuonna 2022. Kauko-ohjausjärjestelmän uusiminen rahoitetaan korjausvelkaohjelmasta.

JULKAISTU 24.1. 2018

Sivu päivitetty: 21.2.2018

Raideliikenteen tulevaisuus