HKL panostaa metromatkustajien viihtyvyyteen ja arjen helppouteen

Helsingin kantametron metroasemat Ruoholahdesta itään kehittyvät. Ne muuttuvat tulevina vuosina entistä miellyttävimmiksi ja palvelevat matkustajia nykyistä kokonaisvaltaisemmin.

HKL on käynnistänyt metroasemien kehittämishankkeen, jossa haetaan asemien liiketiloihin erityisesti matkustajien toivomia arkea helpottavia ja viihtyisyyttä lisääviä palveluja. Samalla kehitetään asemien ulkoasua vastaamaan tämän päivän vaatimuksia.

- HKL haluaa omistamiensa tilojen kehittämisen kautta olla lisäämässä matkustusviihtyvyyttä koko metrolinjan alueella, HKL:n toiminnanohjausyksikön johtaja Karoliina Rajakallio kertoo.

Paremmat palvelut tuovat läsnäoloa asemille ja lisäävät sitä kautta asiakkaiden turvallisuudentunnetta sekä matkustamisen ja arjen helppoutta.

- Mahdollisia uusia palveluja metroasemilla voisivat olla esimerkiksi laadukkaat kahvilatilat, erilaiset nopean asioinnin palvelut tai vaikkapa pakettien noutopisteet.

Palvelujen kehittämisen lisäksi Helsingin vanhempia, osin jo lähes 40 vuotta vanhoja metroasemia peruskorjataan erillisen aikataulun mukaisesti. Peruskorjauksen yhteydessä on helppo toteuttaa liiketilojen muutokset niin, että matkustajapalvelu paranee tätä kautta. Esimerkiksi Hakaniemen metroaseman torin puoleisen lippuhallin peruskorjauksen ensimmäinen vaihe on juuri valmistunut.

- Näihin liiketiloihin haetaan nyt vuokralaisia, joilla olisi kiinnostusta tuoda mukaan oma panoksensa matkustajaviihtyvyyden kehittämiseen.

Muiden kantametron asemien osalta on käynnissä palvelujen ja tilojen kehittämisen hankesuunnitelman laatiminen. Hankesuunnitelmaa lähdetään toteuttamaan vuonna 2019.

JULKAISTU 12.1. 2018

Sivu päivitetty: 24.1.2018

Raideliikenteen tulevaisuus