”Hallitus käytännössä huutokauppaa valtionyhtiön liiketoiminnan”

Kansanedustaja, liikenne- ja viestintävaliokunnan jäsen Katja Taimela (sd.) näkee Demokraatin haastattelussa riskejä ministeri Bernerin (kesk.) suunnitelmassa junaliikenteen asteittaisessa kilpailuttamisessa.

- Alueellisessa kilpailutuksessa ei synny avointa kilpailua matkustajista rataosuuksilla eri liikennöitsijöiden välillä, vaan Suomi on siirtymässä VR:n velvoiteliikenteeseen perustuvasta monopolista huutokaupattaviin pienempiin alueellisiin monopoleihin. Sipilän hallitus käytännössä huutokauppaa valtionyhtiön liiketoimintaa.

Suomen muuta Eurooppaa leveämpi raideleveys tarkoittaa Taimelan mukaan sitä. ettei Suomen radoille soveltuvaa henkilöliikenteen junakalustoa ole kuin VR:llä.

- Esitetyllä kalustoyhtiöllä siirrettäisiin valtion yksinomistaman osakeyhtiön junakalustoa kilpailijoiden käyttöön. Riippuen kaluston hinnoittelusta millainen kädenojennus tämä on uusien toimijoiden suuntaan ja miten kohtelee kalustoon investoinutta valtionyhtiötä.

- Tulee olemaan mielenkiintoista nähdä miten LVM erottaa osakeyhtiöstä sen tärkeimmän omaisuuden. Valtionyhtiön omaisuus ei kuitenkaan ole sama asia kuin valtion omaisuus.

Sivu päivitetty: 16.12.2017

Raideliikenteen tulevaisuus