Europarlamentaarikko rautateiden kilpailutuksesta: Lypsävän lehmän voi ampua vain kerran lihoiksi

Euroopan parlamentin jäsen Merja Kyllönen (vas.) arvostelee voimakkaasti Suomen rautatieliikenteen kilpailulinjauksia.

- Avoin markkinoillepääsy tosiaan päälinjaus 3.12.2019 alkaen, mutta siitäpä alkaa sitten direktiivin poikkeukset eli kikkailun mahdollistavat kirjaukset. Kokemus aiemmista paketeista osoittaa, että taitavimmat maat käyttää kaikki porsaanreiät mitä ikinä löytävät ja Suomi menee seuraten tiukinta mahdollista linjaa. 

- Pienemmissä hankkeissa (alle 7,5 milj € / 500 000 hkm) voidaan siis edelleen tehdä suorahankintasopimuksia ja jo tehdyt sopimukset ovat voimassa sopimuskausien loppuun. Suomen mittakaavassa tuo 7,5 miljoonaakaan ei ole ihan mitättömän pieni ja ainahan kokonaisuuksia voi pilkkoa pienempiin.

Kyllösen mukaan käytännössä isommissa hankinnoissa on edelleen mahdollisuus suorahankintaan, jos asetettujen kriteerien (palvelujen ja kaluston laatu, kattavuus, täsmällisyys) perusteella voidaan suorahankinta osoittaa yhteiskunnallisesti kilpailutusta tehokkaammaksi tavaksi toimia.

-  Esimerkiksi kaukoliikenteen osalta kalusto ja haastavat yhteydet tai vähäinen/kausittainen asiakasvirta. 

- Toimivaltaisen viranomaisen on tällöin arvioitava vähintään joka viides vuosi suorahankinnan tehokkuutta asetettujen kriteerien valossa. Suomen lainsäädännössä rataverkon hallinta ja rautatieliikenteen harjoittaminen, koulutusjärjestelmä ja turvallisuusjärjestelmä meillä jo eriytetty eli periaatteessa kaikki EU-lainsäädännön vaatimat toimet käytännössä tehty jo. Eli periaatteessa yksinoikeussoppareita ei kukaan estä jatkossakaan, jos niille on kantavat perustelut ja systeemi toimii kokonaisuutena yhteiskunnan ja asiakkaan kannalta fiksusti. Ja kukaanhan ei estä sitä VR:nkään kanssa koska omistaja päättää esimerkiksi, mihin yhtiön tulos käytetään- palveluiden ja asiakkaiden hyväksi lippujen hinnoissa, lisäyhteyksissä vai valtionkassan tukkeeksi.

Toimivaa ja luotettavaa

Kyllönen muistuttaa, että suomalainen raideliikenne on kansainvälisesti vertaillen toimivaa ja luotettavaa.

- Ja kun tiedetään VR:n tulouttaneen vuosia valtion kassaan kymmeniä miljoonia euroja, niin lypsävän lehmänhän voit ampua vain kerran lihoiksi ja huonosti hoidettuna sekin homma osuu omaan koipeen eli harkitsisin kyllä useammin kuin kerran kannattaako tehdä pitkälle meneviä loikkia nopeassa tahdissa vai antaa ajan kulua ja mennä askel kerrallaan. 

- Kukaan ei meitä tule tässä asiassa painostamaan tai pakottamaan hätäisiin liikkeisiin, koska meillä on jo vuosia ollut selvät linjaukset henkilöliikenteessä lähiliikenteen kilpailun avaamisesta ja pidemmän aikavälin suunnitelmat kaukoliikenteen osalta. 

Kyllösen mukaan periaatteessa perustelluin syin liikenteen turvaamiseksi yksinoikeussopimuksia voi tehdä jatkossa, jos näin päätöksentekijät haluavat.

- Tarvitaan fiksut juristit laatimaan riittävät perustelut ja tätähän muualla Euroopassa kyllä osataan harrastaa. 

- Kuten direktiivissä lukee, niin kansallisella lainsäädännöllä voidaan säätää kilpailutus ainoaksi hankintatavaksi PSO (palvelusopimusasetus) -palvelujen osalta. Tämä taitaa tehdä tuloaan Suomessa, koska meillähän on totuttu säätämään kaikki tiukemman kaavan mukaan ja tekemään niin oma elämämme haastavammaksi, ainakin jos seurataan hankintalainsäädännön yleistä farssia, niin eiköhän tässä osata myydä toiminta ulkolaisten käsiin. 

Kyllönen sanoo, kun kiireestä puhutaan, niin kun katsoo kuinka moni EU maa on vielä toteuttamassa ensimmäisen rautatiepaketin implementointia ja nyt puuhataan "pipo hiessä" Suomessa jo neljännen pikaista toteutusta.

- Muualla osataan hiukan paremmin ottaa aikalisä ja miettiä mikä lopulta on veronmaksajien, matkustajien, työntekijöiden ja yritysten kannalta fiksuin suunta toteuttaa hyvää uudistusta, joka tuo parhaan hyödyn koko kansantaloudelle ja ennen kaikkea matkustajille henkilöliikenteessä ja yritysasiakkaille tavaraliikenteessä.

Sivu päivitetty: 24.11.2017

Raideliikenteen tulevaisuus