Ay-päättäjä: VR:n pilkkomista käsittelevät selvitykset rankasti ristiriidassa

Veturimiesten liiton hallituksen jäsen ja Kouvolan osaston puheenjohtaja Jani Hellberg ihmettelee hallituksen teettämiä keskenään ristiriitaisia rautatieliikenteen kilpailutusselvityksiä.

- Ministeri Berner sanoi Helsingin Sanomille, ettei usko Boston Consulting Groupin lopputulemiin niillä tiedoilla ja toimeksiannolla, mitkä heillä oli. Kyseessä ei liene uskon asia. Mikäli selvitykset ovat näin rankasti ristiriidassa ja selvityksistä laajin ei usko päätetyn mallin toimivuuteen, tulisi peli viheltää poikki ja palata suunnittelupöydälle.

- Kasvaneen paineen vuoksi liikenneministeriö on julkistanut ensin salaamansa selvitykset VR:n pilkkomisesta. Ensin julkisuuteen tuli Spring Advisorin selvitys ja sen perään kaikista tehdyistä selvityksistä laajin Boston Consulting Groupin selvitys.

Hellbergin mukaan Berner ja liikenneministeriö perustavat päätöksensä Rambollilla teetettyyn selvitykseen.

- Selvityksiä tehtiin kolme, kaikki alle kilpailutusrajan. Kilpailutus rajan noustessa 60 000 euroon viimeinen teetetty selvitys maksoi 59 400 euroa. Vaikuttaa vahvasti siltä, että selvitykset haluttiin nimenomaan Rambollilta.

- Rambollin raideliikenteen palvelupäällikkönä toimii VR:n entinen lähiliikennejohtaja, joka siirrettiin lähiliikennejohtajan tehtävistä projektitehtäviin. Tämän jälkeen hän irtisanoutui VR:ltä.

Selvitysten mukaan hallituksen hyväksymä suunnitelma ei täytä liikenneministeriön omia tavoitteita. VR:n arvosta katoaisi yli 500 miljoonaa euroa ja lisäkustannuksia yhteiskunnalle tulisi 30-45 miljoonaa euroa vuosittain.

- Valtio ei voisi vähentää raideliikenteen tukia ja lisäksi velvoiteliikenteen 20 miljoonan euron lasku tulisi veronmaksajien maksettavaksi. Lippujen hintojen arvioitiin suosituilla reiteillä hieman laskevan tai nousevan, syrjäseuduilla nousevan. Laajin Bostonin tutkimus arvioi lippujen hintojen todennäköisesti nousevan. Matkustajamäärät eivät selvitysten mukaan nousisi ilman miljardien eurojen panostusta infraan.

JULKAISTU 3.9. 2017

Sivu päivitetty: 16.12.2017

Raideliikenteen tulevaisuus