Asiantuntija: Huutokauppa uhkaa VR:n junaliikennettä?

Liikenne- ja viestintäpoliittinen asiantuntija Ilkka Hamunen pohtii Demokraatti-lehdessä VR:n junaliikenteen kohtaloa. Liikenne- ja viestintäministeri Anne Bernerin (kesk.) ja perussuomalaisten on kiistaa VR:n pilkkomisesta ja matkustajaliikenteen vapauttamisesta.

- Mikäli junaliikenne avataan kilpailulle, miten kilpailu luodaan? Jos pelkästään junayhtiöt kilpailutetaan alueittain tai eri yhteysväleillä, valtio-omisteisen yhtiön monopoli vaihtuu vain yksityisen yhtiön monopoliin, eikä kilpailua synny. Aidon kilpailun aikaansaamiseksi kilpailijoiden olisi järjestettävä liikenne samoilla yhteysväleillä, jolloin asiakas pääsisi aidosti valitsemaan mielestään parhaan vaihtoehdon.

Hamusen mukaan rataverkon kapasiteetti asettaa rajoituksensa.

- Toisin kuin vaikka maanteillä, Helsingistä on mahdotonta lähettää 2-3 junaa Tampereelle klo 16.30. Suosituimmat vuorot parhailla reiteillä ovat haluttuja. Loogisin tapa olisi huutokaupata parhaat lähtöajat. Näin syntyisi kilpailua, mutta kuluttajahinta vuorolle tuskin laskisi.

- Tällä menetelmällä jouduttaisiin myös monen muun junavuoron kohdalla todennäköisesti negatiiviseen huutokauppaan, jossa kilpailtaisiin siitä, kenelle valtio joutuu maksamaan vähiten junavuoron ajamisesta.

Koko kolumnin voit lukea täältä: https://demokraatti.fi/uhkaako-vrn-junaliikennetta-huutokauppa/

(Kuvassa Anne Berner, kuvaaja Sakari Piippo)

Sivu päivitetty: 21.10.2017

Raideliikenteen tulevaisuus