Älyratikka juhlistaa satavuotiasta Suomea

HKL ja Transtech haluavat yhdessä juhlistaa ja onnitella Suomea 100-vuotisjuhlavuonna. Heinäkuussa Helsingin kaupunkikuvaan ilmestyy Suomi100-juhlateippauksilla koristeltu Artic-raitiovaunu, jonka voi nähdä raitioliikenteessä vuoden 2017 loppuun saakka.

Suomen juhlavuoden kunniaksi koristeltu Suomi100-vaunu lähti varikolta liikkeelle ensimmäistä kertaa 6. heinäkuuta, minkä jälkeen vaunu siirtyy linjaliikenteeseen ja koristaa katukuvaa koko loppuvuoden ajan.

– Vuosi 2017 on Suomen suuri juhlavuosi, ja pääkaupunkiseudun joukkoliikenne on osa koko Suomen suurta menestystarinaa. Juhlavuoden kuosilla teipattu raitiovaunu levittää juhlasanomaa laajalle yleisölle ja tuo Suomen suuren vuoden esiin myös kaupunkikuvassa, HKL:n vs. toimitusjohtaja Yrjö Judström sanoo.

Sekä HKL:llä että Transtechillä on ollut vankka osa ja tärkeä merkitys pääkaupunkiseudun joukkoliikenteessä jo vuosikymmenet. HKL ja Transtech haluavat juhlistaa yhdessä yli kuudenkymmenen vuoden yhteistyötä ja satavuotiasta Suomea.

– Niin matkustajat kuin HKL ovat olleet tyytyväisiä Helsingin uuteen raitiovaunuun Articiin, joka on Suomessa suunniteltu ja valmistettu teknologian huipputuote. Tämä on erinomainen tapa juhlistaa sadan vuoden suomalaisuutta yhdessä HKL:n kanssa, Transtechin toimitusjohtaja Lasse Orre toteaa.

Artic eli ForCity Smart Artic -vaunutyyppi on herättänyt kiinnostusta raitiovaunukaupungeissa eri puolilla maailmaa. Škoda Transportation -yhtiöön kuuluva Pohjoismaiden ainoa kiskokalustovalmistaja Transtech tähtää suomalaisena huipputeknologian edistäjän roolissaan seuraavaksi sekä Pohjois- että Keski-Euroopan markkinoille.

– Transtechille innovatiivisuus ja asiakkaiden tarpeiden huomioiminen ovat kunnia-asioita. Helsingin ForCity Smart Artic -vaunu on matkustusmukavuudeltaan sekä muotoilultaan maailmanluokan raitiovaunu ja sen perustana olevaa Smart Tram -konseptia ollaan jatkuvasti kehittämässä entistä kilpailukykyisemmäksi erittäin kilpailluille Euroopan markkinoille.

(Kuva: HKL/Heli Hietala)

Sivu päivitetty: 18.12.2017

Raideliikenteen tulevaisuus