Suomen rautateiden historia

Tähän on koottu osia Suomen rautateiden historiasta. Pääpiirteittäin ratojen rakentaminen on tapahtunut seuraavasti.

Suomen ensimmäinen rataosuus avattiin 31. tammikuuta 1862 Helsingin ja Hämeenlinnan välillä. Tämän jälkeen 1870 valmistui yhteys Pietariin. Osana Venäjän valtakuntaa Suomessa alettiin käyttää venäläistä raideleveyttä (1 524 mm / 5', Venäjällä nykyisin 1 520 mm).

Rataosuutta Helsinki-Hämeenlinna ljatkettiin Toijalan kautta Tampereelle 1876 ja sivuhaaran kautta Turkuun. Vuonna 1878 avattiin yhteys Tampereelta Haapamäen kautta Seinäjoelle ja Vaasaan ja 1884 Oulu oli liitetty Seinäjoelle.

Vasta vuonna 1909 valmistui rautatie Lapin pääkaupunkiin Rovaniemelle. Rautateiden rakentaminen loppui sen jälkeen pitkäksi aikaa. 1960-luvulla tehtiin rata Parikkalasta Onkamoon. 1960-luvulla ja 1970-luvulla tehtiin oikorata (Tampere–)Lielahti–Parkano–Seinäjoki, joka lyhensi Etelä-Suomen ja Pohjois-Suomen välistä matka-aikaa selvästi.

Sähköistys alkoi vuonna 1968. Sähköistämisellä saavutettiin  pienempi energiankulutus ja saasteettomuus. Ensimmäinen sähkörata tuli Helsingistä Kirkkonummelle.

Monia vilkkaita reittejä sähköistettiin kuitenkin vasta 1990-luvulla, kuten Tampere–Jyväskylä vuonna 1994 ja Helsinki–Turku vuonna 1995.

Sivu päivitetty: 24.11.2017